FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/07/2006

Kan jag anmäla för ofredande?

Förolämpling? Dec 05 blev jag på en fest där ca 35 personer deltog hände följande. Jag var där tillsammans med min flästmö, på samma fest var även mitt ex och hennes nye man. Festen var anordnad av gemnesamma vänner. Under det att det dansas kommer mitt ex nye man fram till mig. Han trycker ihop mina kinder hårt och pussar mig mitt på mun. Jag blir alldeles perplex. Personer som såg det hela blev oxå mycket förundrade över hans utfall. När jag och min fästmö sedan sitter och begrundar vad han gjort kommer han fram och verkar hotfull samt frågar mig "är du grinig eller?". Jag har funderat mycket på hans handlande och tycker att det fortfarande känns mycket obehagligt. Min undran är nu om jag kan anmäla honom för att jag har blivit kränkt/förolämpad?

Lawline svarar

Hej! Det handelseforloppet du beskriver innefattar en fysiskt handling, vilket utesluter t.ex. forolampning som endast ar en verbal handling. Daremot borde brottet ofredande vara tillampligt. For att de objektiva rekvisiten skall vara uppfyllda kravs att garningsmannen handgripligen antastar eller pa annat satt genom hansynslost beteende ofredar annan. Att handgripligen antasta annan ar att pa nagot satt forgripa sig fysiskt pa en person utan att en skada nodvandigtvis uppkommit. Handelseforloppet du beskriver med handfattningen runt kaken och den efterfoljande pussen passar val in pa brottsbeskrivningen. Det ar alltsa en god ide att gora en polisanmalan. Att flera andra personer sag handelseforloppet okar mojlighetenrna att fa garningsmannen falld. Du kan aven yrka pa skadestand for den psykiska krankningingen. Hur mycket du kan fa i ersattning ar svart att saga, men brottsoffermyndigheten kan hjalpa dig att bestamma vilket belopp du skall yrka pa, deras hemsida kan du se http:// www.brottsoffermyndigheten.se
Rådgivare