FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/07/2006

Rekvisitet "ringa skillnad" i 6:14 BrB

Vad innebär "ringa skillnad" enligt 6 kap. 14 § brottsbalken?

Lawline svarar

Frågan måste sättas i sitt sammanhang. Den nya sexualbrottslagen säger att samlag med barn under 15 år är våldtäkt. Om brottet med hänsyn till omständigheterna är mindre allvarligt så är det fråga om sexuellt utnyttjande av barn. Bestämmelsen i 6 kapitlet 14 § brottsbalken (se lagen http://lagen.nu/1962:700) är en ansvarsfrihetsgrund som är tillämplig vid vissa typer av sexualbrott mot barn under 15 år. Dessa sexualbrott är sexuellt utnyttjande av barn, sexuellt övergrepp mot barn, sexuellt ofredande och utnyttjande av barn för sexuell posering. Om barnet medverkat i den sexuella handlingen helt frivilligt och skillnader i ålder och utveckling är ringa mellan den som begått gärningen och barnet, så kan denna ansvarsfrihetsgrund bli aktuell. Frågan är då givetvis vad som utgör ringa skillnad i ålder och utveckling. I förarbeten till sexualbrottslagen (prop. 2004/05:45 s. 152) så nämns typfallet att en 16-åring och en 14-åring som har en nära och god relation också kan utföra en ömsesidig och helt frivillig sexuell handling. 16-åringen ska i ett sådant fall inte anses ha begått ett sexualbrott, då ålderskillnaden kan anses som ringa. Dock mycket större än så kan inte ålderskillnaden vara för att falla inom kategorin ringa skillnad. Detta framgår av följande rättsfall som hovrätten avgjorde: RH 2004:81 – 16-årig pojke hade haft samlag med 12-årig flicka och dömdes till sexuellt utnyttjande av barn. Åldersskillnaden var i detta fall enligt hovrätten ej ringa. Det ska tilläggas att flickan inte medverkat frivilligt. I ett annat rättsfall, NJA 2003 s 313, konstaterades att åldersskillnaden inte var helt obetydlig, då en 18-åring haft samlag med en 14-åring. Huruvida denna åldersskillnad var ringa eller ej utalas inte i domskälen, däremot att åldersskillnaden i detta fall inte kunde ses som en förmildrande omständighet då gärningsmannen otillbörligt utnyttjat situationen. Domstolen gör alltid en helhetsbedömning i det enskilda fallet för att avgöra om ringa skillnad föreligger i ålder och utveckling. Om en 16-åring skulle ha samlag med en 13-åring eller en 17-åring med en 14-åring, så är av stor vikt vilken typ av relation parterna har och skillnad i mognad kan också ha betydelse. Sexualbrottslagen i dess nuvarande form är så ny, så det finns ännu inte några rättsfall som högsta domstolen har avgjort med avseende på vad som kan anses utgöra ringa skillnad i ålder och utveckling. Förhoppningsvis är framställandet ovan klargörande för vad som gäller. Vad som gäller mer i detalj än vad som sagts här, kommer nog framtida rättsfall att klargöra. Jag känner ännu inte till något rättsfall där 6 kapitlet 14§ har tillämpats. Vänligen
Mathias EhrhardtRådgivare