FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/10/2009

Körkortsåterkallelse efter olycka

Min son körde in i en annan bil bakifrån vid ett rödljus. Han fick ett föreläggande från Åklagarmyndighten på en bötenivå på 40 dagsboter à 150 kronor = 6.000 kr. Förseelsen rubricerades som grov vårdslöshet i trafik. Nu har han fått från Länsstyrelsen att de vill dra in hans körkort i 6 mån. Han är helt beroende av sitt körkort i jobbet. Vad gör man?

Lawline svarar

Hej! Med hänsyn till det förhållandevis måttliga bötesstraffet tror jag att strafföreläggandet måste gälla vårdslöshet i trafik av normalgraden och anpassar diskussionen om körkortet utifrån det. Är det så att det fanns en villkorlig dom med och det gäller grov vårdslöshet ber jag er att återkomma. Vid dom eller föreläggande angående vårdslöshet i trafik är det normalt att körkortet återkallas på en tid mellan 2 och 10 månader. Att helt slippa en körkortsåterkallelse är inte en rimlig förväntning i det här fallet. Möjligheten att påverka spärrtiden är väsentligt större vid vårdslöshet i trafik än till exempel hastighetsöverträdelse. Detta eftersom vårdslöshet inte går att läsa ur en tabell. Det är därför troligt att det går att påverka spärrtiden genom att svara länsstyrelsen inom föreskriven tid eller att överklaga styrelsens beslut. På den knappa information jag har är det svårt att dra någon slutsats om hur lång tid körkortet kommer att återkallas men sex månader framstår som lång tid i sammanhanget. Jag tar upp några omständigheter som brukar påverka spärrtiden. De som förlänger tiden kan vara värda att argumentera för att de inte har förekommit och de som förkortar tiden bör framhållas om de passar in i ert fall. Går de att styrka med intyg bör det naturligtvis göras. Omständigheter som brukar leda till en längre spärrtid är bland annat; medvetet risktagande, olycka med personskada eller stora skador på fordon och tidigare trafikförseelser. I medvetet risktagande ingår särskilt ofta att inte ha anpassat hastigheten till vägens standard eller trafiksituationen och framförande av fordonet trots trötthet. Omständigheter som talar för en kortare spärrtid är plötsliga oväntade händelser, stort behov av körkort och lång tid utan trafikförseelser. Arbete anses i regel vara ett starkt skäl till kortare spärrtid. Fritidsintressen som förutsätter körkort är inte tillräckligt. Anser ni att ni kan skriva ett yttrande eller överklagande utifrån detta själva önskar jag er lyckat till men med hänsyn till din sons stora behov av körkort kan det finnas anledning att söka professionell hjälp. En kompromiss kan vara att ladda ner eller att köpa en mall på Internet. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare