Strafföreläggande vid misshandel

Hej,

Jag har gjort ett oförsvarligt övertramp och erkänt att vid ett väldigt pressat tillfälle givit min 16-åriga dotter två lätta örfilar och slag (klatschar) mot hennes axel med öppen hand. Dottern har erkänt att hon provocerade mig utöver det vanliga vid tillfället. Jag har varit hos polisen på förhör och idag ringde polisen tillbaka och sa att åklagaren önskar gå vidare. Jag ska inställa mig hos polisen nästa vecka för att ta del av förundersökningspappren. Jag blev också informerad om att jag då kan välja böter eller att låta ärendet gå till rättegång. Polisen sa att det inte är frågan om grov misshandel.

Självklart är jag och familjen förkrossad över konsekvenserna av denna olyckliga händelse. Eftersom jag aldrig varit med om denna procedur tidigare önskar jag bara få reda på mina rättigheter. Vilka val har jag? Vad innebär böter utan rättegång? Vilka summor kan vi förvänta oss i böter? Vad händer om jag önskar ta ärendet vidare till rättegång. Jag har ju redan erkänt mitt övertramp så det känns ju onödigt både för min dotter, mig själv och resten av familjen att driva detta vidare. Jag är förstås mycket ångerfull och vill inte göra saken värre än den redan är.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Om du erkänt brottet så kan åklagaren meddela så kallat strafföreläggande. Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom och det antecknas i belastningsregistret. Skillnaden är att åklagaren inte väcker åtal och det blir därmed inte heller någon rättegång. Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden är begränsat till böter och/eller villkorlig dom.

Väljer du att inte godkänna strafföreläggandet går målet vidare till domstol och en annan påföljd kan utdömas, t.ex. villkorlig dom eller böter. Storleken på böterna bestämms utifrån inkomst.

.

Lina RadovicRådgivare