FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/09/2009

Misshandel

om i tre dagar vad gör man? en man kommer fram när jag skall tanka min bil.Gapar och skriker åt mig och kallar mig massa saker,gårr fram och slår sin axel i min så att jag nästan tappar balansen.sedan vill han vi skall slåss,vägrar detta då går han upp och skallar mig på näsbenet så att näsan blev blå samt stora smärtor i huvudet och huvudverk

Lawline svarar

Hej, Det du beskriver är en misshandel i lagens mening, som jag tycker du skall polisanmäla. Dokumentera gärna dina skador som du fått genom att gå till en läkare eller ta egna kort. Det kan dock vara svårt om det har gått några dagar och dina skador inte längre syns. Det viktiga är att du i alla fall anmäler händelsen till polisen. Det kan även vara ett krav från försäkringsbolaget för att du skall kunna få ersättning från eventuella försäkringar du har. Om detta skedde på en bensinstation kan det finnas kameraövervakning som fångat misshandeln på film. På så sätt kan det vara lättare för polisen att hitta förövaren om du inte sedan innan känner igen mannen eller vet vem han är. Brottsoffermyndigheten har bra information om hur processen ser ut från polisanmälan till rättegång och vad du kan få för stöd. På deras hemsida finns tips och råd till dig som brottsoffer och svar på frågor som du kan tänkas ha. Hemsidan finner du på adressen www.brottsoffermyndigheten.se . Lycka till!
Emma NordinRådgivare