FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/07/2006

Uppsägning av lokalhyreskontrakt

Hej! Min fråga gäller uppsägning av lokalhyreskontrakt. Jag hyr en lokal med ett 3-års kontrakt. Jag ville inte förnya avtalet så jag skickade en skriftlig uppsägning 9 månader innan hyresutgången. Jag ringde värden för att få bekräftat att han fått uppsägningen men jag fick inte tag på honom efter upprepade försök. Så efter 9 månader samma dag som jag ska flytta får jag tag på värden och han påstår att han inte har fått någon uppsägning. Jag skulle naturligtvis ha skickat uppsägningen med REK men är det ett krav enligt lagen?

Lawline svarar

Hej! Hyresreglerna återfinns i Jordabalkens 12 kapitlet http://www.lagen.nu/1970:994. Uppsägning av hyreskontrakt regleras i 8 § och tillvägagångssättet skiljer sig åt beroende på situationen. Generellt skall uppsägningen delges motparten, vilket innebär ett personligt överlämnande, rekommenderat brev eller överlämnande på annat sätt, och liksom för andra liknande rättshandlingar sker överlämnande på avsändarens risk. I 8 § fjärde stycket finns dock ett alternativ till delgivning, i de fall det inte rör förverkande eller uppsägning för upphörande från hyresvärdens sida, då det räcker med att skicka ett rekommenderat brev. Uppsägningen anses då ha skett när den avlämnats för postbefordran och någon egentlig mottagning från motparten är inte nödvändig. I ditt fall har ju tyvärr varken någon delgivning eller försändelse med rekommenderat brev skett och din försändelse med vanlig postgång blir upp till dig att bevisa eftersom du som avsändare står risken för att det kommer fram. Mvh
Lorraine SauvyRådgivare