FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/11/2009

Springa ifrån polisen

Är det ett brott att inte stanna när polisen beordrar en att göra det: \"stanna det är polisen\"? Om man ändå springer iväg och polisen tar en, vad blir det för påföljd?

Hamnar man i belastningsregistret? Ponera att man inte gjort något kriminellt.

Lawline svarar

Hej,

Det är inget brott i sig att springa ifrån polisen. Det du kan göra dig skyldig till om du smiter ifrån polisen är följdbrott som eventuellt sker i själva flykten. Om du t.ex. hade kört bil kunde du ha gjort dig skyldig till vårdslöshet i trafiken, fortkörning eller någon annan trafikförseelse i samband med att du kör ifrån polisen. Då det inte är ett brott att enbart springa ifrån polisen kan du inte heller få någon påföljd för detta och därmed inte heller hamna i belastningsregistret.

Lycka till!

Emma NordinRådgivare