FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/09/2009

Dagsböter vid snatteri - Frågo om beloppets storlek

Hej. Min kille åkte fast för snatteri igå, så himla dumt och onödigt. Hur som helst var det matvaror för ca 450 kr på Konsum... Hur mycket dagsböter kan han få? Det kommer väl inte bli någon rättegång eftersom han erkände med en gång, så lät det inte på polisen iaf. Han tjänar ungefär 250 000 kr per år och har två barn på som bor hos oss. Hörde summor som typ 15000 kr, blir jätteorolig att hela ekonomin ska rasa samman nu pga detta..Hur mycket är en dagsbot och hur mycket kan man få för snatteri på denna summa? Tacksam för svar från orolig sambo

Lawline svarar

Hej. Enligt rättspraxis är dagsbotsbeloppet ungefär 1/1000 av den dömdes årliga buttoinkomst. Vid årsinkomster som överstiger cirka 215 000 görs dock avdrag för överskjutande belopp med 20 %, dessutom görs avdrag om ett halvt basbelopp per barn som den dömde är underhållsskyldig för. I Din sambos fall skulle i så fall beloppet bli ungefär 200 kr. För snatteri där det tillgripna varornas värde är 400-500 kr brukar antalet dagsböter bli ungeför 70 st., vilket i så fall skulle innebära 14 000 kr. Givetvis kommer dock domstolen att göra en mer nyanserad bedömning både med avseende på det exakta dagsbotsbeloppet och antalet, där den dömdes eventuella belastningsregister, övriga ekonomiska förhållanden samt brottets karaktär i annat avseende än beloppet tas i beaktande. Om Din sambo har erkänt brottet kommer det med största sannolikhet inte att bli någon rättegång. Men det måste domstolen besluta om. Om Din sambo har problem att betala hela beloppet bör han försöka få till stånd en avbetalningsplan. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare