Påverka någon att begå självmord

Vår 16-årige son begick självmord för några månader sedan och vi har anledning att tro att han kan ha blivit påverkad och uppmuntrad till detta av en kontakt på nätet. Vi har hittat ett svar här som säger att detta är lagligt. Det låter absurt och obegripligt och vi vill ställa frågan ytterligare en gång för att få svaret bekräftat.

Vänligen,

Lawline svarar

Hej,

Att påverka eller hjälpa någon att begå självmord är i dagens läge inte straffbart i Sverige. Detta beror på att självmord i sig inte är straffbart, och därmed kan man inte dömas för medhjälp. Däremot är det en annan sak med aktiv dödshjälp, men det beror på att det är en annan person som verkligen dödar personen i fråga.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare