FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt08/10/2009

Lawline.SE

Hej En fråga som gäller idieel förening. Kan en idiell förening ha VD och tjänstemän samt äga en fastighet?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Inledningsvis kan sägas att ideella föreningar inte faller under någon speciallag, som exempelvis ekonomiska föreningar gör (Föreningslagen). Reglerna rörande ideella föreningar återfinns istället huvudsakligen i praxis, alltså tidigare domar från framförallt Högsta domstolen. Det finns ingen skyldighet för en ideell förening att ha en verkställande direktör eller att ha anställda tjänstemän, men en rätt att ha sådana kan absolut föreligga. En ideell förening behöver ha en styrelse, som kan företräda föreningen. Denna styrelse (som torde kunna bestå av endast en ledamot) kan i sin tur delegera vissa uppgifter till en VD eller arbetsgrupp. Det finns inga hinder mot att en ideell förening äger en fastighet. Det som kan vara värt att observera är att föreningen dock kan bli skattepliktig för fastigheten. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare