FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/10/2009

Påföljd för förskingring ev. grovt brott

FRÅGA:

Jag är skäligen misstänkt för att ha förskingrat max 5 000 - 10 000 ur bokföringen under ca ett års tid från ett socialt arbetskooperativ där jag arbetstränade. Jag arbetade alltså med bokföringen.

Till saken hör att jag har en psykossjukdom och anser mig inte varit riktigt frisk vid dessa tillfällen. Är dessutom aktuell hos Kronofogden pga av skulder jag anskaffat pga av sjukdomen. Har ett läkarintyg som bestyrker detta.

Har mist mitt arbete pga sjukdom och är nu ute på rehab igen för att försöka komma tillbaka till arbetslivet.

Har förstått att straffet kan bli fängelse och detta skulle vara katastrofalt för min situation då jag både försöker få ett nytt artbete och har två barn varannan vecka.

Enligt misstankeregistret är det rubricerat som \"förskingring\". räknas detta som ringa, vanlig eller grov förskingring? Vad kan mitt straff komma att bli då jag är tidigare ostraffad?

Hur mycket hänsyn tas till omständigheterna runtomkring?

Till saken hör också att jag numera äter min medicin som jag inte gjort på ett korrekt sätt tidigare vilket numera resulterat i att jag faktiskt känner mig ok mentalt, dock med tunga biverkningar.

Tacksam för snabbt svar då jag mår dåligt av situationen.

Tack på förhand!

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Sett till beloppet är din förskingring att bedöma som av normalgraden. Förskingring med stöd av vilseledande bokföring brukar trots måttliga belopp att betraktas som grov förskingring. Hur förskingringen klassificeras beror alltså på hur du har gjort snarare än hur mycket det rör sig om.

Eftersom du är tidigare ostraffad har klassificeringen inte så stor betydelse för påföljden. Påföljden blir i vilket fall som helst villkorlig dom, sannolikt tillsammans med dagsböter. Förskingringsbrott tillhör den sortens brott där rättsväsendet är förhållandevis generöst med att ge de som fälls för brottet en andra chans om det inte rör sig om mycket stora belopp.

Aktuell lagar, som tyvärr är måttligt upplysande är: Brottsbalken 10:1, 10:3, 27 kapitlet (hela), 30:4 och 30:7. Brottsbalken finns att läsa https://lagen.nu/1962:700 .

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare