Andrahandshyresgäst med betalningsproblem

Har problem med en andrahandsuthyrning.

Hyresvärlden \"Familjebostäder i Göteborg\" godkände en andrahands uthyrning av min lägenhet trots att personen som skulle hyra tydligen hade skulder hos kronofogden och de har gjort utmätningar på henne...

Jag har skickat in till kronofogden om första hyran men de säger att de kommer ta lång lång tid då hon saknar tillgångar och redan är utmätt på de... Och nu kräver ju hyresbolaget mig på hyrorna. Får de verkligen godkänna en person som är i den sitsen ? Är jag tvungen att betala hyrorna och kan glömma pengarna för hyrorna ?

Lawline svarar

Hej,

Jag har förstått din fråga som att du har ett förstahandskontrakt hos Familjebostäder och att du hyr ut lägeheten i andra hand. I sådana fall ser det tyvärr inte särskilt ljust ut för dig.

Juridiskt sett rör detta sig om två avtal. Dels ett mellan dig och din hyresvärd, dels ett mellan dig och kvinnan du hyr ut till. Det är detta som är det problematiska. Det finns alltså ingen direkt förpliktelse mellan Familjebostäder och andrahandshyresgästen.

En följd av detta är att du är skyldig att följa ditt avtal gentemot hyresvärden och fortsätta betala hyror. Vem du sedan hyr vidare till är tyvärr ditt ansvar, för att vara krass. Detta gäller även om hyresvärden har godkänt andrahandsgästen; du kan inte rikta några anspråk mot Familjebostäder för att de inte gjort en fullständig prövning, eftersom det slutliga ansvaret ligger hos dig. Det bästa du kan göra är därför att fortsätta betala hyrorna och under tiden via Kronofogden bevaka dina anspråk på din hyresgäst.

Jag hoppas mitt svar hjälper dig, hör annars gärna av dig igen med nya frågor.

Vänligen

Joel DahlquistRådgivare