Upplåtelse av bostadsrätt i andra hand

Hej

vi har en bostatsrättslägenhet i Arlöv, på grund av utbildning flytade vi till Arvika och hyrde ut vår lägenhet som andrahand. min fråga är hur länge maxfår vi hyra ut vår lägenhet?Får man hyra ut mer an 2 år?

tack

Lawline svarar

Hej. För att Ni skall få hyra ut Er bostadsrättslägenhet i andra hand krävs, vilket Ni säkert känner till, tillstånd från föreningens styrelse. Tillstånd skall, enligt bostadsrättslagen, beviljas om bostadsrättsinnehavaren har beaktansvärda skäl att hyra ut lägenheten i andra hand. Ett vanligt sådant skäl är t.ex. studier på annan ort. Vad beträffar tiden för uthyrningen är den inte begränsad i lag. Det är upp till bostadsrättsföreningens styrelse. Vanligtvis beviljar styrelsen endast en tidsbestämd andrahandsuthyrning som måste förnyas vid dess utgång. De beaktansvärda skälen kommer då att bli svagare desto längre lägenheten hyrs ut och det kan därmed bli mindre sannolikt att en förlängning blir beviljad av styrelsen. Dock är två år inte en särskilt lång period och det bör inte vara några problem för Er att få det godkänt av styrelsen. Emellertid kan ett svar på Er fråga, alltså huruvida det finns en maxtid för uthyrning i Ert fall, endast ges av bostadsrättsföreningens styrelse.

Med vänlig hälsning

Martin ÅgrenRådgivare