Betyg som ej lämnas ut pga skuld

hej

Jag har en fråga ang. skuld och betyg.

jag och min flickvän slutade på markaryds folkhögskola 2007. jag fick under utbildningstiden betyg i 7+2 ämnen. pga dålig ekonomi kunde varken jag eller min flickvän betala in den sista hyran då vi bodde på skolans internat. vi studerar fortfarande fast på annan ort och andra ämnen men skulle behöva våra slutbetyg från markaryd. dessa lämnas ej ut för då vi har betalat in denna skuld.

Nu undrar jag om de på laglig väg kan hålla på betygen? Eller bör de skicka ärendet till kronofogden samt skicka betygen?

Mycket tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Betygsättning vid utbildning är myndighetsutövning. Vid myndighetsutövning krävs att den som utövar myndighet är objektiv och saklig. Med det menas att följa lagar och regler samt att inte väga in något ovidkommande. Jag känner inte till att det finns någon reglerad rätt för skolan att hålla på betygen med hänsyn till obetald hyra och det framstår som mycket osannolikt. Den obetalda hyran är alltså ovidkommande för betygsättningen. Skolan bör precis som du skriver lämna ut betygen och få betalt via, i sista hand, kronofogden.

Om skolan inte backar bör ni kunna anmäla den till Justitieombudsmannen www.jo.se , Ni kan också vara berättigade till ersättning om ni har missat annan utbildning på grund av skolans fel.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare