FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt14/12/2009

Uppskov vid köp av fritidsbostad i utlandet

Hej

Vi har sålt vår villa i Sverige (med vinst) och har för avsikt att i samband med försäljningen köpa en lägenhet i Frankrike för fritidsbruk. Vi kommer ej köpa ny bostad i Sverige utan hyra. Kan vi dra fördel av och få uppskov med reavinsten. Vad gäller? Tacksam för vägledning

Lawline svarar

Hej,

Reglerna om uppskov finns i 47 kap. Inkomstskattelagen se https://lagen.nu/1999:1229 . Enl. 47:2§ IL får man göra avdrag för uppskovsbelopp om man tar upp kapitalvinst på grund av avyttring av en ursprungsbostad, förvärvar eller tänker förvärva en ersättningsbostad och bosätter sig eller tänker bosätta sig i ersättningsbostaden.

Med ursprungsbostad avses enl. 47:3§ IL en privatbostad i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet som vid avyttringen är den skattskyldiges permanentbostad. Privatbostad definieras i 2:8§ IL som ett hus som till övervägande del används för permanent boende eller som fritidsbostad. Permanentbostad definieras i sin tur i 47:3§ 2 st som en bostad där den skattskyldige varit bosatt minst ett år närmast före avyttringen eller under minst tre av de fem senaste åren.

Definitionen av ersättningsbostad finns i 47:5§ IL. Det ska röra sig om en tillgång i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet som är småhus i den mening som avses i 1-4 p. bostad i privatbostadsföretag 5 p. eller ägarlägenhet 6-7p.

Slutligen måste ni även bosätta er eller ha för avsikt att bosätta er i ersättningsbostaden. Om ni inte har för avsikt att bosätta er i lägenheten i Frankrike är uppskov alltså inte möjligt.

Sista tidpunkten för bosättning i ersättningsbostaden är 2 maj andra året efter avyttringen av ursprungsbostaden, 47:9§ IL.

Med vänlig hälsning

Josefin BackmanRådgivare