Fråga om preskriptionstid

hejsan,för ca 2 år sen lämnade jag in en högtryckstvätt värde ca 10-12tusen för reparation,de skulle beställa hem delarna kostnad ca 5-6 tusen,jag gick med på detta o sa att jag skulle återkomma om ca 4 månader pga att jag var ute på jobb annan ort,o när jag sedan kom hem o skulle hämta tvätten så sa de att dem hade kastat den,hur gör jag är det försent att gå tillbaka till den firman o få ngn förlikning eller ska jag bara lägga ner allt,mvh

Lawline svarar

Hej,

Preskriptionstiden för en fordran av detta slag är 10 år varför du fortfarande har möjlighet att göra den gällande. Se 2 § preskriptionslagen, https://lagen.nu/1981:130#R2 . Du behöver med andra ord inte lägga ned allt av just denna anledning.

Hur situationen i övrigt skall lösas kan jag ej gå in på då frågan innehåller allt för knapphändig information.

Med vänliga hälsningar

Erik OsmarkRådgivare