Konsumentköplagen eller köplagen?

Hej, jag skulle vilja få svar på min fråga!

Om man antar att xxx är en konsument, och man antar vidare att säljare är ex. Bygghus AB samt att köpet har skett i Bygghus AB:s varuhus och avser en borrmaskin för 1800 kr. Kan du förklara för mig vad skillnaden skulle bli vid tillämpningen av konsumentköplagen mot tillämpningen av köplagen?

Lawline svarar

Hej,

Skillnaden mellan Konsumentköplagen och Köplagen är att den första lagen reglerar frågor mellan en näringsidkare och en konsument. Köplagen i sin tur reglerar förhållandet mellan två näringsidkare. Din fråga uppfattar jag som att det rör sig om en privatperson (XXX) som köper en borrmaskin för privat bruk av en näringsidkare (Bygghus AB). Det innebär i så fall att det är konsumentköplagen som är den lag som skalla tillämpas. I din fråga uppger du inte vad problemet mellan dessa två är. Rör det sig t.ex. om ett fel i borrmaskinen, försenad leverans eller en reklamation? Då detta inte framgår av frågan är det svårt för mig att ge dig ett mer specifikt svar på hur en eventuell tvist mellan XXX och Bygghus AB skall lösas. Avgörande, för vilken lag som skall tillämpas, är dock vilka parterna är och vilket syfte inköpet hade dvs. om borrmaskinen skall användas i verksamheten eller för privat bruk.

Lycka till!

Emma NordinRådgivare