FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/07/2006

Besittningsskydd vid andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Hej! Vid uthyrning av hyrestätt i andrahand förligger besittningskydd efter 2 år, vid möblerat rum 9 månader om jag förstått saken rätt. Hur är det om jag vill hyra ut min bostadsrätt i andrahand?

Lawline svarar

Hej! Om du hyr ut din bostadsrätt föreligger två avtalsrelationer. Den ena mellan dig och bostadsrättsföreningen regleras i bostadsrättslagen (Bostadsrättslag 1991:614). Den andra, dvs. din uthyrning, faller under hyresreglerna i 12 kap JB (Jordabalk 1970:994). Vad avser besittningsskyddet omfattas alltså även denna situation av 12:45 JB vilket innebär att hyresgästens besittningsskydd också här uppstår först när hyresförhållandet varat mer än 2 år i följd. Det kan vidare vara värt att poängtera att besittningsskyddet i dessa fall är väldigt uttunnat. Situationen finns nämligen uppräknad i 12:46 p 6a JB som en s.k. besittningsbrytande grund. I lagrummet fastslås att hyresgästen har rätt till förlängning utom när avtalet avser en lägenhet som upplåtits av någon som innehar den med bostadsrätt samt bostadsrättshavaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta. Typsituationen, att bostadsrättshavaren själv behöver lägenheten igen för att bosätta sig i den innebär i regel att hyresgästen måste finna sig i det och flytta. Likaså är fallet om bostadsrättshavaren vill sälja bostadsrätten, det är ju då oftast en förutsättning att den är tom. Med vänlig hälsning,
Carl BeyerRådgivare