Ej betalt hyra - uppsägning av hyresavtal

Hej! Jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand sedan drygt en vecka tillbaka. Jag har fortfarande inte fått hyran av min hyresgäst. Kan jag be honom flytta på en gång eller gäller den uppsägningstid om en månad vi kommit överens om även fast han inte betalat.

Lawline svarar

Hej!

En hyresrätt kan upphöra omedelbart enligt 12 kap 6§ jordabalken. Den hittar du https://lagen.nu/1970:994. Detta ska den om hyresgästen begår ett avtalsbrott enligt 12kap. 42§ jordabalken. I 1a punkten framgår det att ett avtalsbrott föreligger om hyresgästen dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen. Hyrans förfallodag är vanligen angiven i hyresavtalet. Skulle så inte vara fallet, skall hyran erläggas enligt reglerna i 12 kap. 20 §, vilken stadgar att hyran skall betalas senast sista vardagen före början av nästa kalendermånad.

I 12kap. 43§ finns dock ett undantag. Om hyran betalas för sent, men innan du sagt upp avtalet, får hyresgästen behålla bostaden. Och i 12kap. 44§ kan hyresgästen återvinna bostaden genom att inom tre veckor från det att han underrättats om återvinningsmöjligheterna betala hyran.

Uppsägningen får vara muntlig men måste vara så pass tydlig att hyresgästen förstår att det är fråga om en uppsägning.

Vänligen

Bo OlssonRådgivare