FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag11/11/2009

var hålls bolagsstämma

Kan en bolagsstämma hållas över telefon? Det svenska AB som jag arbetar på ägs till 100% av ett Engelskt företag, det finns alltså bara en aktieägare.

Om det är tillåtet att hålla bolagsstäman över telefon, vilken plats/adress ska då anges som \"plats\" där bolagsstämman hållits?

Lawline svarar

Hej
Enligt aktiebolagslagen 7 kap 15§ (se här https://lagen.nu/2005:551#S1) så skall bolagsstämma hållas på den ort där styrelsen har sitt säte om bolagsordningen anger annorledes kan bolagsstämman hållas på annan ort i Sverige. Andra stycket samma lagrum anger att om extraordinära omständigheter föreligger så kan stämman hålals någon annanstans.

Däremot om det som i ert fall är så att alla som förväntas närvara vid stämman (aktieägare, bolagsledning, i förekommande fall revisor) är överens, kan stämman hållas var som helst se prop. 1975:103 s. 393 och prop. 1997/98:99 s. 236.

Vad gäller telefon eller annan teknik så hindrar inte bestämmelserna om orten för bolagsstämma att bolagsstämman hålls så att vissa aktieägare deltar på distans genom något slag av teknisk uppkoppling, t.ex. genom videolänk från en av bolaget anvisad lokal eller via Internet. Förutsättningarna för detta diskuteras i prop. 2004/05: 85.

Var bolagstämman skall hållas framgår av bolagsordningen.

lycka till!

Med vänlig hälsning

Klas EklundRådgivare