Avtala bort besittningsskyddet- Giltigt ?

Hej,

Jag hyr en bostadsvilla med löpande kontrakt, dock så är besittningsrätten avsagd i kontraktet. Kan hyresvärden (som är en privatperson) säga upp kontraktet hur som helst eller måste denna ha särskilda skäl för detta, och av vilken sort kan dessa i sådana fall tänkas vara?

Mvh A

Lawline svarar

Hej

I din fråga så antyder du att besittningsskyddet har avtalats bort i det ordinarie hyresavtalet. Enligt hyreslagen (12 kap Jordabalken 45§ 5p) så måste en sådan överenskommelse göras på särskild handling dvs annan handling än hyresavtalet för att vara giltig. Det finns ytterligare begränsningar i § 45a som att hyresnämnden under vissa omständigheter skall godkänna överenskommelsen. Detta bör du kolla upp först anser jag. dessutom måste den godkännas av din maka om du är gift.

Dylika överenskommelser avtalas efter att hyresavtalet träffats annars behövs som tidigare nämnts oftast hyresnämndens godkännande.

Om du inte har besittningsskydd innebär det att du inte har rätt till förlängning av hyresavtalet. Vilket innebär att det inte behövs en av de besittningsbrytande grunder som anges i 46§ för uppsägning.

Enligt 3§ hyreslagen så skall ett hyresavtal på obestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla det krävs då en 3 månaders uppsägningstid.

jordabalken hittar du här se här (https://lagen.nu/1970:994)

Alltså undersök om besittningsskyddet verkligen är giltigt med hjälp av de lagrum jag angett. annars har dessvärre hyresvärden rätt att säga upp med den uppsägningstid som angetts.

lycka till!

Med vänliga hälsning

Klas EklundRådgivare