Straff för misshandel

Hej!

Jag blev nyligen misstänkt misshandel då jag slagit en person med knytnävsslag i ansiktet en gång. Jag hade inte någon avsikt att skada denna person, utan vi var snarare i bråk pga tidigare saker (han trakasserade min flickvän och hennes kompis) och jag blev sur och slog honom en gång i ansiktet och gick iväg.

En vakt såg det hela och snart är det förhör.

Är tidigare ej straffad (inget stort, haft lite problem i yngre dagar med snatteri och någon bot). Jag är 19 år. Vad kan hända med mig?

Mycket tacksam för svar,

Lawline svarar

Hej!

Straffskalan för misshandel är fängelse i högst två år, och om det anses vara ringa misshandel är straffskalan böter eller fängelse i högst 6 månader. Var gränsen går mellan ringa och normalgraden beror på, behöver personen inte uppsöka sjukhus talar det för ringa misshandel, medan ett knytnävsslag i motsats till exempelvis ett slag med öppen handflata talar för ringa misshandel. Vad ditt fall ska anses vara är svårt att uttala sig om utan att veta alla omständigheter. Reglerna om misshandel hittar du i Brottsbalkens 3 kapitel 5§,

Det är även så att när det gäller vilket straff du kommer få så är detta också svårt att uttala sig om då man gör en samlad bedömning av alla omständigheter. Det finns regler om förmildrande omständigheter, din ålder är en sådan omständighet som kan bidra till att sänka straffet om du döms.
Vill du själv gå in och läsa om vad som kan vara förmildrande så hittar du de reglerna i 29 kapitlet i brottsbalken.
Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700

Tyvärr kan jag inte vara mer exakt än så i mitt svar utan att veta betydligt mycket mer om just dina omständigheter.

Karin HellanderRådgivare