Vikarie för nyinrättad tjänst?

Min fråga gäller - kan man i ett anställningsavtal skriva \" vikariat i avvaktan om beslut av definitiv bemanning för enheten\"? Vikariatet i fråga innehar jag själv och jag är en av fyra personer på en nyinrättad serviceenhet som är rikstäckande. Är det rättsligt hållbart detta anställningsavtal ? Känns mycket märkligt att ingå i ett arbetslag där grundbemanningen alltid har varit vi fyra sen starten så någon vikarie är jag ju inte!

Lawline svarar

Du har rätt i att ett vikariat normalt används för att ersätta en viss anställd person, pga. exempelvis ledighet eller liknande.
Vikariat, som regleras i 5 § lagen om anställningsskydd (förkortad LAS https://lagen.nu/1982:80#P5S1) kan dock även användas för att ersätta en viss befattning under en tid, i väntan på att den blir tillsatt. Kravet brukar sägas vara att det ska finnas en anknytning mellan vikariatet och en viss person eller en viss befattning. Det senare synes vara aktuellt i ditt fall.

Om din arbetsgivare inrättar en ny enhet med ett antal nya tjänster kan han visserligen anställa dig som vikarie till dess att ett mer grundligt tillsättningsförfarande är klart. Av formuleringen i ditt avtal framgår inte klart om ”beslutet” avser vem som ska tillsättas för tjänsten eller om den över huvud taget ska tillsättas. Vikariat som anställningsform är nämligen inte avsett att användas för att avvakta och se om en tjänst behövs, då får man istället använda anställningsformen ”allmän visstidsanställning” eller ”provanställning” (5 § respektive 6 § LAS, se https://lagen.nu/1982:80#P5S1).

Om således din arbetsgivare anställt dig bara för att se om tjänsten alls behövs, utan att planera en permanent tillsättning, verkar det handla om ett kringgående av lagens regler och vikariatet är i så fall otillåtet. Enligt 36 § LAS (se https://lagen.nu/1982:80#P36S1) kan du i så fall genom yrkande i domstol få vikariatet omvandlat till en tillsvidareanställning (dvs. fast anställning).

Avgörande blir alltså din arbetsgivares avsikter beträffande tjänsten.
Är även de andra tre anställda som vikarier, kan det tala för att arbetsgivaren planerar ett mer grundligt förfarande för samtliga definitiva tjänster. Om däremot endast du är vikarieanställd kan det indikera att det egentligen inte finns någon befattning som du vikarierar för och således ingen tillåten anställning.
Slutligen kan tilläggas att din arbetsgivare inte kan använda sig av vikarie-formen hur länge som helst. När du varit anställd som vikarie i sammanlagt två år under en femårsperiod övergår din anställning automatiskt i en tillsvidaretjänst (enligt 5 § LAS, se https://lagen.nu/1982:80#P5S1).

Är din arbetsgivare bunden av kollektivavtal, var han skyldig att meddela fackföreningen på arbetsplatsen innan vikarietillsättningen. Är du medlem skulle jag råda dig att kontakta din fackliga förtroendeman för att få hjälp och synpunkter på de speciella omständigheterna i ditt fall och med en eventuell process.

Vänliga Hälsningar

Carl-Henrik BrännbergRådgivare