Skadestånd i anledning av misshandel

Hej! Jag har en snabb fråga:

Ett knytnävsslag i ansiktet vilket resulterade i sprucken inner-läpp och ont i haka. Ingeting mot tänder eller näsa.

Straff: 5000kr för förnedring (heter det så?) och 1000kr för sveda och värk.

Jag vet att Ni inte kan ge ett 100 procentigt svar, men jag undrar mest om det låter rimligt.

Den misstänkte är 19 år och målsägande 18.

Mycket tacksam för svar,

Lawline svarar

Brottet i fråga torde vara misshandel (3:5 BrB, se https://lagen.nu/1962:700#K3P5S1), på vilket fängelse upp till två år kan följa. Om brottet är ringa, är straffet böter eller fängelse i max sex månader. Ett slag med knuten näve mot ansiktet torde inte bedömas som ringa, utan det beskrivna brottet handlar troligtvis om misshandel av normalgraden.

Det du beskriver som "straff" är inte straff i ordets rätta bemärkelse, utan avser skadestånd på grund av brott. Skadeståndet betalas till den som lidit skada p.g.a. brottet men det krävs att denne begär (yrkar) detta (domstolen dömer alltså inte ut något skadestånd automatiskt). Straff å andra sidan är påföljden vid brott, d.v.s. böter eller fängelse (även villkorlig dom, skyddstillsyn och särskild vård). Eftersom frågan inte innehåller någon information om vilket straff som utdömts, finns ingen möjlighet att kommentera detta närmare.

Vad gäller skadeståndet så är det förmodligen kränkning (kränkningsersättning) och inte "förnedring" som avses. Enligt 2:3 skadeståndslagen (se https://lagen.nu/1972:207#K2P3S1) skall den som allvarligt kränker annan genom brott (t.ex. misshandel) skall ersätta skadan. I praxis har det angetts att en allvarlig kränkning inte kan uppskattas till ett lägre belopp än 5000 kr. Det utdömda beloppet är troligtvis högst rimligt. Ersättningen för sveda och värk (5:1 skadeståndslagen, se https://lagen.nu/1972:207#K5P1S1) avser vad man kan kalla för "plåster på såren". Efter ett knytnävslag mot ansiktet torde 1000 kr i skadestånd för sveda och verk inte vara orimligt.

Den som är 19 år är i princip fullt skadeståndsskyldig (jämför 2:4 skadeståndslagen https://lagen.nu/1972:207#K2P4S1). Detta bör inte förväxlas med att samma person kan åtnjuta viss "straffrabatt" i påföljdshänseende p.g.a. sin låga ålder.

Med vänliga hälsningar

Linus JonsonRådgivare