FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt23/11/2009

Beskattning vid gåva

Hejsan,

Min bror och jag samäger en skärgårdsfastighet och vill avyttra sin del. Jag har hört att man kan kringå reavinstskatten om han skänker sin del till mig och jag istället ger honom pengar som gåva. Stämmer detta? Och vad blir i så fall följderna vid en sådan uppgörelse?

Lawline svarar

Hej,

Överlåtelse genom gåva är inte en avyttring och medför inte kapitalvinstbeskattning av givaren. Istället inträder förvärvaren i givarens skattemässiga situation vad angår anskaffningsutgifter etc. Detta innebär att vid gåvotagarens framtida avyttring av tillgången kommer kapitalvinsten omfatta värdestegringen som uppstått under såväl givarens som gåvotagarens innehavstid.

För er del betyder detta att om din bror ger dig sin andel av fastigheten såsom gåva kommer ingen beskattning ske. När du sedan säljer fastigheten kommer du anses ha övertagit din brors anskaffningsutgift och kapitalvinstberäkningen kommer ske från er totala innehavstid.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare