Öppet köp eller inte

Jag har köpt en klädesplagg för 4 tkr i en affär till normalpris. Säljaren sade att de inte medger öppet köp. Har jag rätt att lämna åter plagget och få pengarna tillbaka eller åtmindstone erhålla tillgodokvitto ?

Lawline svarar

Hej,

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp. Varje säljare bestämmer själv om de ska ha öppet köp eller inte och hur länge. Har säljaren inte öppet köp har köparen ingen laglig rätt att lämna tillbaka en felfri vara. Du har således inte rätt till varken pengar tillbaka eller ett tillgodokvitto.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare