Samäganderätt i fastighet i EU -land

Hej

Om två personer (svenska medborgare) äger en fastighet i ett annat EU-land (Lettland).

Gäller svenska Samäganderättslagen eller lagarna i Lettland?

Lawline svarar

Hej,

Gällande sakrätt i fast egendom i annat EU -land är Rom I -förordningen tillämplig. Enligt artikel 4 i ovan nämnda konvention är det lettländsk lag som tillämpas på fallet.

Lettisk domstol är även exklusivt behörig att pröva talan om sakrätt i fast egendom enligt Bryssel I -förordningens 22: a arikel se http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32001R0044:SV:HTML

Ivar NäslundRådgivare