Allmänt åtal

3:e parts anmälan om misshandel. Om ett bråk mellan vuxna gamla kompisar urartar och den ena får några slag. En fläskläpp några blåmärken och näsblod. Om inte den misshandlade vill anmäla sin kompis och en närstående vill anmäla istället för han. Och polisen tar kort på hans skador. Hur fungerar det? Båda kompisarna är överens om att det var en fyllegrej.

Lawline svarar

Hej,

De flesta brott i brottsbalken, varom misshandel är ett, faller inom allmänt åtal. Allmänt åtal innebär att polisen kan undersöka ett eventuellt brott och åklagaren kan väcka åtal också om målsäganden inte har anmält brottet eller framställt några straffyrkanden. Däremot kan det vara svårt att få en hållbar bevisning om det inte finns flertal vittnen och målsägande inte vill medverka i utredningen.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare