FrågaSKATTERÄTTÖvrigt16/07/2006

Skatteberäkning vid gåva av fastighet

Hej Jag ska få en fastighet i gåva och undrar hur vinst/förlust skatteberäkningen görs om jag säljer den? Är det på taxeringsvärdet eller beloppet som angivits i gåvobrevet eller gör man någon annan bedömning? Mvh Dan

Lawline svarar

Hej, När man erhåller en fastighet genom gåva övertar man givarens ingångsvärde. Det är alltså gåvogivarens inköpsvärde av fastigheten som skall beaktas vid skatteberäkningen vid en försäljning. Låt säga att den fastighet du erhåller är köpt år 1975 för 250000 kr, men nu när du ska sälja den är den värd 2000000 kr, då är det utifrån de 250000 kr som skatteberäkningen skall göras. Mvh
Helena BergenheimRådgivare