FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/07/2006

Syskons arvsrätt och arv av bostadsrätt

Ärvs bostadsrätt av syskon/syskonbarn om ägaren är ensamstående utan barn eller går den tillbaka till bostadsrättsföreningen?

Lawline svarar

Den legala arvsrätten - den rätt till en avliden persons kvarlåtenskap som grundas på lag – baseras på släktgemenskap och regleras av bestämmelser i 2 kap. Ärvdabalk (ÄB) [se http://www.lagen.nu/1958:637#K2]. Av den legala arvsordningen följer att arvet efter en ogift, avliden person (arvlåtaren) i första hand skall fördelas lika mellan dennes avkomlingar (bröstarvingar se 2 kap. 1 § ÄB). I förevarande fall, där arvlåtaren inte efterlämnat vare sig make eller barn skall kvarlåtenskapen istället tilldelas den dödes föräldrageneration (2 kap. 2 § ÄB). Detta innebär att vardera förälder har rätt till halva arvet vardera (2 kap. 2 § 1 st. ÄB). Utifall att någon av föräldrarna är döda, ärver arvlåtarens syskon den förälderns arvslott (2 kap. 2 § 2 st. ÄB). I ett avlidet syskons ställe ärver dess avkomlingar, d.v.s. arvlåtarens syskonbarn. I din fråga har du inte angett huruvida någon av den avlidnes föräldrar är i livet eller ej, varför jag inte kan ge dig ett definitivt svar på om det är syskon och syskonbarn som är arvsberättigade i just detta fall. Av de redovisade reglerna kan du dock själv utläsa att kvarlåtenskapen från den avlidne i första hand skall tillskiftas arvlåtarens föräldrar. Om en eller båda föräldrar till arvlåtaren har avlidit är syskon till arvlåtaren arvsberättigade och skall taga lika lott i respektive förälders ställe. I det fall att ett arvsberättigat syskon till arvlåtaren dött skall hans eller hennes arvslott tillkomma dennes avkomlingar, d.v.s. arvlåtarens syskonbarn. Ifråga om arv av bostadsrätt finns relevanta bestämmelser i 2 kap. och 6 kap. Bostadsrättslag (1991:614) (BRL) [ se http://lagen.nu/1991:614 ]. Nu nämnd lag ger inte vid handen att en bostadsrätt upphör vid innehavarens död. Detta innebär att bostadsrättsföreningen inte ”återfår” bostadsrätten vid arvlåtarens död. Av 6 kap. 2 § BRL kan tvärtom utläsas att en bostadsrätt kan förvärvas genom universalfång, till vilka bl.a. arv och testamente räknas. Med andra ord kan en bostadsrätt bli föremål för arv. Det finns dock särskilda regler kring övergång av bostadsrätt i BRL, som måste beaktas i detta fall. Dessa regler skall jag nu redogöra kort för. I 6 kap. 1 § 1 st. BRL stadgas att den till vilken en bostadsrätt överlåtits (t.ex. genom köp eller byte) som huvudregel får utöva bostadsrätten endast under förutsättning att han eller hon är eller antas till medlem i bostadsrättsföreningen. Detta krav på medlemskap för utövande av bostadsrätt gäller även i det fall då bostadsrätten övergått till en ny innehavare på grund av arv (utläses av 6 kap. 1-2 §§ BRL). Den som ärver en bostadsrätt måste sålunda antas som medlem i bostadsrättsföreningen för att få utöva bostadsrätten. Beslut om att erbjuda eller neka någon medlemskap i en bostadsrättsförening fattas av dess styrelse (2 kap. 1 § 1 st.). Förutsättningarna för att bli medlem i en bostadsrättsförening har jag behandlat i svaret till en tidigare ställd fråga, som du finner http://lawline.se/besvaradfraga.php?id=1529. Samma regler gäller för medlemskap oavsett om bostadsrätten övergått genom överlåtelse eller universalfång. I det fall att styrelsen beslutar att neka den som fått ärva en bostadsrätt medlemskap i bostadsrättsföreningen kan denne hänskjuta tvisten till hyresnämnden för prövning (2 kap. 10 § 1 st. BRL). Denna överprövning av bostadsrättsföreningens beslut måste påkallas av den som förvägrats medlemskap inom en månad från den dag han eller hon fick del av beslutet. Om styrelsens beslut inte rubbas – detta antingen på grund av att hyresnämnden inte ändrar beslutet eller att den som vägrats medlemskap godtar styrelsens beslut – är själva förvärvet av bostadsrätten genom arv fortfarande giltigt (vilket inte är fallet vid t.ex. ett köp av bostadsrätt, där köparen vägras medlemskap). Detta innebär att den som ärvt bostadsrätten har rätt att tillgodogöra sig det ekonomiska värdet hos bostadsrätten, trots att denne inte personligen kan utöva bostadsrätten. Ett bestående beslut att vägra medlemskap ger dock bostadsrättsföreningen rätt att anmana den som ärvt bostadrätten att inom sex månader överföra bostadsrätten (t.ex. genom försäljning eller gåva) till någon som kan beviljas medlemskap i bostadsrättsföreningen (6 kap. 2 § BRL). Åtlyder den som ärvt bostadsrätten inte denna uppmaning till överlåtelse inom den angivna tidsramen får bostadsrätten tvångsföräljas i enlighet med regler i 8 kap. BRL. Den köpeskilling som inflyter till följd av en sådan tvångsförsäljning skall redovisas till den som ärvt bostadsrätten. Tveka inte att återkomma om någonting är oklart eller om du har ytterligare frågor!
Marcus BerglieRådgivare