FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet18/12/2009

Försäljning av samägd fastighet

I ett samägande avtal har § 2 samäganderättslagen avtalats bort såtillvida att majoritetsbeslut är tillräckligt för beslut istället för att samtliga måste vara överens. Enligt detta kan en majoritet besluta att fastigheten ska säljas. Min fråga är om det finns någon annan lag eller prejudikat som förhindrar att en försäljning kan genomföras om en majoritet önskar att så ska ske.

Lawline svarar

Hej,

Det finns ingen lag eller prejudikat som skulle kunna förhindra en försäljning av fastigheten om majoriteten önskar detta då samäganderättslagens 2 § avtalats bort. Även om paragrafen inte avtalats bort finns det en möjlighet att få till en försäljning även mot de andra ägarnas samtycke. I 6 § samäganderättslagen stadgas nämligen att en delägare kan till rätten ansöka om att det samägda godset ska försäljas genom offentlig auktion.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare