Vad ger ett knytnäveslag?

Hej! Jag blev utsatt för misshandel på ett discotek. Jag blev slagen till marken medvetslös och därefter sparkad då jag låg ner. Förövaren greps efter att ha försökt att fly. Jag anmälde vederbörande och uppsökte sjukhus där mina skador dokumenterades. Nu 6 månader senare kallar polisen mig till förhör där gärningsmannen har gjort en motanmälan för misshandel. Han har nu lyckats få fram ett vittne som säger att jag har delat ut ett slag mot honom. Han säger även att jag har sagt \"svartskalle försvinn\" vilket jag nekar till. Ingen av vittnena har hört detta utan ord står mot ord. Han har inga dokumenterade skador och mitt vittne som såg hela händelsen hävdar även han att inga slag utdelades ifrån mig. Behöver lite hjälp. Om jag nu får något straff vad blir det? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Din situation är inte ovanlig, antingen kan en invändning från motparten komma i form av en motanmälan eller, vilket också är mer vanligt, är att det kommer i form av en ansvarsfrihetsinvändning (nödvärn, nödvärnsexcess mm) enligt 24 kap brottsbalken (BrB), se https://lagen.nu/1962:700#K24.

Det som det blir fråga om i dessa fall vad gäller vittnen och era utsagor är helt enkelt domstolens bevisvärdering. Det domstolen gör är att de bedömer en persons trovärdighet och sedan tillförlitligheten i vad denne säger. Här kan ett flertal olika orsaker spela in och det är omöjligt för mig som inte har någon erfarenhet av sådant arbete att veta vad de olika domarna tar fäste på.

Vad nu gäller din konkreta fråga om vad din eventuella misshandel av din motpart skulle kunna leda till. Av förutsättningarna drar jag slutsatsen att det rör sig om ett tilldelat knytnäveslag vilket i regel anses vara normalgraden av misshandel (3:5 BrB, se https://lagen.nu/1962:700#K3). Jag vet här inget om några ytterligare omständigheter och kan givetvis inte ge några exakta svar men straffskalan för misshandel är fängelse mellan 14 dagar och 2 år. Ett knytnäveslag brukar man i regel säga ger en månad men som sagt många omständigheter kan spela in, här lär väl provokation bli en sådan.

Vad sedan gäller val av påföljd vill jag upprepa att jag inte vet något om din personalia eller om du tidigare är straffad. Vill dock bara poängtera att om det skulle bli första gången du döms är det inte troligt att det blir fängelse. Mer troligt är i sådana fall villkorlig dom som kanske kombineras med samhällstjänst eller böter. Jag vet ju inte så mycket om dig men i svaren ovan har jag utgått från att du är äldre än 21. Är du under 21 erhåller du s k ungdomsrabatter.

Med vänlig hälsning

Daniel Jessen-WinboRådgivare