FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/12/2009

Rätt att få veta vem som är biologisk förälder

Hej.

Ponera att en moder lever tillsammans med sin son som nu är myndig. Sonen vet inte vem fadern är och har aldrig träffat honom. Modern vill inte att sonen ska få veta vem fadern är. Frågan är då: Har sonen rätt till att veta vem som är hans biologiska far? Eller mer allmänt: Har ett barn rätt till att veta vilka hans eller hennes biologiska föräldrar är?

Lawline svarar

Ett barn har rätt att veta vem som är dess biologiska föräldrar. Ett hinder kan dock vara att föräldern lever med skyddad identitet och då kan inte myndigheter lämna ut uppgifter om föräldern på grund av sekretess. Uppgifter om vem som är biologiska föräldrar finns hos skatteverket.

Med vänlig hälsning

Lina RadovicRådgivare