Uppsåt för misshandel

Hej! Krävs det uppsåt för att kunna dömas för misshandel?

Lawline svarar

Det krävs uppsåt för att kunna dömas för misshandel. Uppsåtet kan dock delas in i olika kategorier. Man talar om Direkt, indirekt och likgiltighetsuppsåt. Direkt uppsåt innebär att man handlar avsiktligen. Indirekt uppsåt innebär att man inte har för avsikt att t.ex. misshandla, men man ser det som en nödvändig handling för att sedan kunna utföra en annan handling. Likgiltighetsuppsåt innebär att man handlar trots att man förstår att det finns en risk för att personen blir skadad om man handlar på ett visst sätt, och man är likgiltig inför effekten av handlingen.

Om uppsåt inte kan styrkas för misshandel, kan vållande till kroppsskada bli aktuellt. För den gärningen krävs inte uppsåt utan oaktsamhet.

Med vänlig hälsning

Lina RadovicRådgivare