Bröstarvingars arvsrätt

Hej! Jag har en fråga angående arv. Om man har bröstarvingar, ärver de alltid efter sina avlidna föräldrar trots att de skrivit att bara en får ärva i ett testamente?

Tack för svar!

Lawline svarar

Bröstarvingar kan man aldrig helt avskära från arv. Även om man testamenterat allting till en arvvinge så har bröstarvingar rätt att få ut sin laglott. Laglotten består av halva arvslotten. Arvslotten är den del som arvingen hade fått om inget testamente finns och man då gör en likadelning mellan arvingar.
För att göra det lite klarare kan man ta som exempel att det finns två bröstarvingar. Finns inget testamente ärver de 50% var, men finns det ett testamente som säger att den ene ska ärva allt, så kan den andre alltid klandra testamentet, och då få ut 25% av kvarlåtenskapen medan den som fått testamenterat får ut 75%.
Om laglott och rätten att få ut laglott genom jämkning av testamente, se 7 kap Ärvdabalken, främst 1 och 3 §§.
Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Med vänlig hälsning

Karin HellanderRådgivare