Reklamera fel i fastighet

Jag har reklamerat ett dolt fel i en fastighet. Säljarna bestrider reklamationen via advokat som skriver \"om köparen skulle vidhålla sitt felanspråk så kommer jag att rekommendera makarna XXX att låta frågan prövas i domstol\". Innebär detta att säljarna kan ta frågan till domstol? Jag har ännu inte hållbara bevis (kräver bl.a. omfattande grävarbeten) och är rädd för att de går till domstol innan jag fått fram bevis eller om felet inte är möjligt att bevisa.

Hur lång tid har jag på mig att få fram bevis och yrka på skadestånd efter det att jag gjort reklamationen?

Lawline svarar

Hej. Om Du reklamerar ett fel i fastigheten och säljaren bestrider reklamationen måste Du ansöka om stämning vid domstol för att få frågan avgjord. Säljaren kan inte ta frågan till domstol, men Du måste ta frågan till domstol om säljaren bestrider Din reklamation. Det är vad advokaten menar. Du måste inleda processen genom att ansöka om stämning vid närmaste Tingsrätt. Det är alltså Du som bestämmer när frågan går till domstol, inte säljaren. Det finns ingen
tidsgräns för när Du måste få fram bevis efter det att Du reklamerat felet till säljaren. Om Du dock inleder en process i domstol måste Du ha bevisen tillhanda när Du inleder processen eller i rimlig tid därefter. Du kan inte heller reklamera fel i fastighet 10 år efter det att Du tillträtt fastigheten.

Med vänlig hälsning

Martin ÅgrenRådgivare