Har basbeloppsregeln företräde framför testamente?

Vad händer med basbeloppet om den gemensamma egendomen är ca 78.000:-. 2 gemensamma barn o 1 särkullebarn (70 år), den avlidne makens barn. Testemente är skrivet att särkulle barnet skall få ut sitt ev arv när hans far avlider.

Eller, träder basbeloppsregeln in och gör testamentskrivningen utan verkan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den s.k. stora basbeloppsregeln återfinns i Ärvdabalken 3:1 2 st, se https://lagen.nu/1958:637#K3

Regeln utgör ett skydd för den efterlevande maken och innebär att denna alltid, så långt tillgångarna räcker, ska få behålla egendom till ett värde av fyra prisbasbelopp. I egendomen räknas det som make får ur den avlidnes kvarlåtenskap tillsammans med vad efterlevande make erhållit vid bodelning och ev. har i enskild egendom.

Ett prisbasbelopp motsvarar för närvarande 42 800 kr och efter multiplicerat med fyra är det således 171 200 kr som basbeloppsregeln avser.

Denna regel är tvingande och har företräde framför både testamente och särkullbarns rätt att få ut sin lott, och om efterlevande make inte får egendom till ett större värde än 171 200 kr (efter bodelning och tillsammans med enskild egendom) blir testamentet utan verkan.

Det som make erhåller ur kvarlåtenskapen efter den avlidne fås med fri förfoganderätt då den först avlidne makens arvingar har rätt till s.k. efterarv, se ÄB 3:2 https://lagen.nu/1958:637#K3

Fri förfoganderätt innebär att efterlevande make inte får förfoga över egendomen genom att testamentera bort den. Make får dock förfoga över egendomen på annat sätt, ex. genom att avyttra eller förbruka densamma.

Hoppas svaret varit till hjälp!

Med vänlig hälsning

Caroline NilssonRådgivare