FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/12/2009

Utgör lampa byggnadstillbehör?

Är lampa i hallen att beteckna som lös eller fast egendom? Lampan i sig är monterad med skriv och ansluten till befintlig framdragen el.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vad som utgör fast egendom stadgas i Jordabalken 1 kap 1§: ”Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter.” Till fast egendom räknas även det som utgör fastighets- samt byggnadstillbehör enligt JB 2 kap.

Vad som är lös egendom bestäms negativt, d.v.s. allt som inte faller under fast egendom, utgör lös egendom.

Det som är av intresse i denna fråga är huruvida hallampan kan anses utgöra ett sådant byggnadstillbehör som avses i JB 2 kap 2§, se https://lagen.nu/1970:994#K2

Lagrummet stadgar bl.a. att för att något skall anses utgöra fastighetstillbehör ska byggnaden vara försedd med föremålet och det ska vara ägnat för stadigvarande bruk. Med ”stadigvarande bruk” avses att föremålet typiskt sett skall vara till nytta oavsett vem som äger fastigheten samt att det finns ett objektivt samband med byggnaden.

I NJA 1997 s. 699 ansågs en parabolantenn utgöra byggnadstillbehör och i NJA 1996 s. 139 bedömdes diskmaskin utgöra byggnadstillbehör.

Föremålet skall alltså vara fast förankrat och vara ägnat för stadigvarande bruk i byggnaden. Då det gäller en hallampa kan det avgörande vara om lampan är monterad via en kontakt eller om den är fastsatt direkt i taket. Om det senare är fallet, talar detta för att det rör sig om ett byggnadstillbehör. Det blir i detta fall fråga om en bedömning i det enskilda fallet med avseende på hur lampan är monterad. Kontakta gärna en mäklare då dessa är vana vid att göra denna typ av bedömningar.

Observera dock att som säljare av en fastighet kan man i köpeavtalet undanta något som typiskt sett är att anse som byggnadstillbehör från försäljningen. Detta bör göras tydligt för att undvika framtida tvister.

Hoppas svaret varit till hjälp!

Med vänlig hälsning

Caroline NilssonRådgivare