FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet14/01/2010

Möjligheterna för uppskov

Hur fungerar uppskov om man vid försäljning av fastigheten har ett avtal om att som säljare bo kvar och som köpare inte flytta in förren efter fyra år?

Undrar även vad som händer om säljare i detta fall inte har råd att betala skatt på den kapitalvinst denne gör pga affären?

Lawline svarar

Hej!

Reglerna om uppskov stadgas https://lagen.nu/1999:1229#K47P1S1. Det krävs att du förvärvat en ersättningsbostad inom ramarna för uppskov och bosatt dig i bostaden inom rätt tid (senast den 2 maj år 4 då år 1 är året innan avyttringen av ursprungsbostaden). Har du inte gjort det kommer inte uppskov vara tillämpligt. Det finns även vissa beloppsgränser, både takbelopp och lägsta belopp som uppskovsbeloppet inte får över- respektive understiga.

En obetald skattefordran är som en vanlig fordran och betalas den inte kommer tillgångar till ett värde av fordran att utmätas.

Med vänlig hälsning,

Anton StrandbergRådgivare