FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet17/01/2010

PBL 8 kap. 4 § p. 3 "i omedelbat närhet"

Hej PBL 8 kap. 4§, 3 stycket anger \" i omedelbar närhet\". Begreppet skulle kunna tolkas - i kontakt med. Vad gäller komplementbyggnader tillåter inte byggnadsnämnderna att k-byggnader är sammanbyggda med bostadshuset. Intressant! Vad är då minimiavståndet uttryckt i måttenhet?

Lawline svarar

Hej, Som exempel att komplementbyggnaderna måste uppföras i omedelbar närhet av bostadshuset för att de skall vara befriade från kravet på bygglov betyder t.ex. att en bastu eller sjöbod som uppförs vid stranden inte omfattas av bestämmelsen med mindre bostadshuset finns helt nära stranden. Det finns inget uttryckt minimiavstånd utan är en bedömningsfråga.
Jimmy SchiöldRådgivare