Nedläggning av åtal.

Vad menas med nedläggning av åtalet? När kan sådant ske? Vem lägger ned?

Lawline svarar

Hej, Enligt 20:6 Rättegångsbalken (RB) är det åklagaren som för talan i brott som faller under allmänt åtal. Det följer av att det är åklagaren som väcker allmänt åtal även är den som beslutar om nedläggning av allmänt åtal. Till allmänt åtal hör de flesta brott förutom ärekränkningsbrott. Nedläggning av åtal ska ske innan målet avgjorts, enligt 20:9 1 st. RB. Nedläggnings av åtal innebär att det väckta åtalet återkallas, vilket resulterar i att målet avskrivs. I vissa fall kan dock återkallelsen tas tillbaka, till exempel vid rättegångsfel. En nedläggning av åtal kan ske på olika grunder, till exempel då nya omständigheter eller bevis kommer fram under rättegången som, om de varit kända tidigare, skulle ha lett till att åklagaren avstått från att åtala den misstänkte från början. Vänligen, _Josefina_
Josefina BlomRådgivare