Vittnenas underskrift vid bevittnande av testamente

Ska vittnena skriva under testamentet med namnunderskrift eller ska dom texta sina namn? Om ena vittnet textat o andra har skrivit sin underskrift, är det giltigt då?

Lawline svarar

Hej! I Ärvdabalken stadgas endast att vittnena ska bestyrka testamentet med sina namn. 10 kap. 1§ se https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1 . I 10 kap. 2§ stadgas praktiska råd för att underlätta vid en eventuell tvist. Exempelvis att vittnena även bör anteckna yrke, hemvist och tidpunkten för bevittnandet. Det som räknas upp i 2 § är dock inte några krav för testamentets giltighet. Det enda lagstadgade kravet är att vittnena ska bestyrka testamentet med sina namn. Vid en eventuell tvist är det ur bevishänseende bättre om vittnena både skriver under med namnunderskrift och ett textat namnförtydligande. Det är dock inte något krav för att testamentet ska vara giltigt. Däremot kan det bli problem om vittnet endast skrivit en oläslig "kråka" som underskrift. I så fall kan det falla på kravet att det ska vara bestyrkt med vittnets namn. Vänligen
Bo OlssonRådgivare