Konsekvenser för förlikning mellan parter i mål under allmänt åtal

För ett tag sedan anmälde jag en kille för misshandel och åtal har nu väckts. Vi har nu gjort upp sinsemellan och är sams. Vaken han eller jag vill att detta ska gå till rättegång. Vad kan vi göra? Kan jag som målsägande välja att inte medverka i rättegången? Måste jag sitta med på rättegången? Kan jag på något annat sätt bidra till att åtalet läggs ned? Kan jag dra tillbaka min anmälan trots åtal väckts? Har förstått att misshandel går under allmänt åtal och även om jag vill att åtalet ska läggas ned kan åklagaren välja att gå vidare. MEN kan jag påverka på något vis att rättegången kanske läggs ned?? Om jag säger till polisen att jag angett felaktiga uppgifter i anmälan kan jag då själv bli åtalad? Har inte gjort det men gör vad som helst för att de ska lägga ned åtalet. Vi vill gå vidare.

Lawline svarar

Hej, Nej du kan inte som målsägande påverka processen så att ett allmänt åtal läggs ner genom att dra återkalla din angivelse, åklagaren har rätt att föra talan mot den misstänkte ändå enligt 20:12 rättegångsbalken (se https://lagen.nu/1942:740#K20. När det gäller misshandel kommer din medverkan vara nödvändig för att saken ska kunna utredas ordentligt, då kommer domstolen skicka en kallelse till rättegång till dig. Det innebär att du måste sitta med på rättegången. Det står i kallelsen om du måste närvara eller inte. Även om du säger att du har angett felaktiga uppgifter i anmälan, kommer dessa frågor tas upp i förhör med dig under rättegången. Du vittnar där under ed och om du lämnar falska uppgifter där gör du dig skyldig till mened 15:1 brottsbalken. Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare