FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal20/01/2010

Bindande fastighetsöverlåtelse

När exakt blir ett köp av fast egendom rättsligt bindande? -när säljaren och köparen skrivit under köpekontrakt, eller?

Lawline svarar

Hej, Det stämmer att det är formkrav när det handlar om fastighetsöverlåtelse, det vill säga avtalet måste vara skriftligt. En bindande överlåtelse har mycket riktigt skett när köpehandlingen undertecknas av såväl säljaren som köparen. Köpehandlingen ska innehålla uppgift om köpeskillingen och en överlåtelseförklaring, se JB 4:1 (https://lagen.nu/1970:994). Obeserveras ska att detta endast gäller fast egendom, ej t.ex. bostadsrätt.
Jennie SvenssonRådgivare