Namnbyte - för- och efternamn

Jag ska byta efternamn och hoppas få ta ett förnamn som efternamn. Nu behöver jag tidigare fall som gått igenom. Vart kan jag hitta det?

Lawline svarar

Hej!

Regler om namn och namnbyte finns i Namnlagen (1982:670) Se https://lagen.nu/1982:670 . I 11-14 §§ finns regler om byte av efternamn, då namnbytet inte sker p.g.a att ett barn under 18 år byter tar sin förälders efternamn eller då namnbytet sker till följd av ett giftemål, en make tar en annan makes efternamn.

I 12 och 13 §§ finns regler om när namnbyte inte får godkännas. se https://lagen.nu/1982:670#P12S1. Till vänster, bredvid lagtexten, finns det ett antal rättsfall som behandlar frågan om efternamnsbyte.

Fråga om byte av förnamn finns i 30-35 §§ namnlagen. https://lagen.nu/1982:670#P30S1. Enligt 30 § ska alla barn få ett förnamn inom tre månader från födseln. I 31 § stadgas att man har rätt att stryka eller lägga till förnamn, dock måste alltid minst ett av de namnen man blev tilldelad enligt 30 § finnas kvar. 32 § stadgar att man har rätt att ändra ordningsföljden eller stavningen på de förnamn man blev tilldelad enligt 30 §. Enligt 33 § kan man även ändra förnamnet i andra fall om det finns särskild skäl. 34 § stadgar sedan vad som gör att ett förnamn inte godkänns.

Tyvärr kan jag inte hitta några rättsfall som tar upp frågan om vad som är särskilda skäl för att ändra sitt förnamn. Dock finns det en del rättsfall där namn prövats och godkänts enligt 34 §.
Se ex.
RÅ 2003 ref. 66
Namnet C:son har godtagits som förnamn för barn som samtidigt avsetts erhålla två andra förnamn.

RÅ 1989 ref. 75
Namnet Jolin har ansetts ha viss efternamnskaraktär men likväl inte vara av påtaglig efternamnstyp. Namnet har godkänts som förnamn åt en flicka.

RÅ 1987 ref. 9
Fråga om godkännande av Twilight som förnamn

Vänligen

Bo OlssonRådgivare