FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/07/2006

Avliden sambos kvarlåtenskap

Min sambo har just avlidit. Vi hade inget testamente. Vad gäller om jag väljer att föda vårt gemensamma barn, som jag bär på? Kommer barnet att ärva sin far och i så fall hur stor del av hans kvarlåtenskap? Blir jag förvaltare av arvet? Hur blir det med bodelningen, barnet väntas inte förrän i vår och det kan ju hända saker på vägen, tex missfall.

Lawline svarar

Hej! Då ni inte hade något testamente till förmån för varandra består den delbara egendomen mellan er av bostad och bohag som anskaffats för gemensamt bruk, så kallad samboegendom, enligt sambolagen http://lagen.nu/2003:376 . Sambobodelning sker inte automatiskt utan du måste begära den (också enligt sambolagen) och detta senast då bouppteckningen förrättas. Denna möjlighet tillfaller endast dig som efterlevande sambo. Bouppteckningen skall normalt göras inom tre månader från dödsfallet men tiden kan förlängas om det finns särskild orsak till det, 20:1 Ärvdabalken (ÄB) http://www.lagen.nu/1958:637 . Möjligen skulle väntan på barnets födelse kunna vara en anledning att kunna förlänga denna tid. Din avlidna sambos del av samboegendomen samt övrig egendom kommer att fördelas enligt vanlig arvsgång och det är där barnet kommer in i bilden. Ett barn som är avlat vid dödstillfället ärver nämligen enligt ÄB om det föds med liv. Arvets storlek spelar också roll i frågan. Du har som sambo nämligen alltid, i den mån det räcker, rätt att ut samboegendomen få ut egendom som motsvarar minst två prisbasbelopp (ca 80 000 kronor), den så kallade lilla basbeloppsregeln enligt 18 § sambolagen. Om barnet föds med liv har dock dess så kallade laglott (halva arvslotten) alltid förtur. Eftersom du och ditt då omyndiga barn, som du normalt är förmyndare för, i så fall skulle bli delägare i samma dödsbo kan du inte företräda ditt barn och en god man kommer tillfälligt att förordnas tills bodelningen är klar, enligt 11:2 Föräldrabalken (FB) http://www.lagen.nu/1949:381 . Huruvida du får tillgång till det omyndiga barnets arv efter detta beror även här på arvets storlek. Om barnets arv skulle överstiga två prisbasbelopp skall dessa pengar sättas in på ett speciellt konto för barnets räkning och får ej tas ut av förmyndaren utan överförmyndarens tillstånd, enligt 16:11 FB. Mvh
Lorraine SauvyRådgivare