Ersättning till förornade vårdnadshavare

Hej! Vi är förordnad vårdnadshavare till en sexton årig lettisk flicka. Vi har varit det i över ett år. Har vi rätt till någon form av ersättning?

Lawline svarar

Hej, jag tolkar det som att ni tidigare har tagit hand om flickan i form av familjehemsplacering och att vårdnaden överflyttats till er. Eftersom vårdnaden gått över till er är det inte längre en familjehemsplacering. Kommunen får efter sådan övergång av vårdnaden fortsätta att betala skälig ersättning till er men det är inget måste. Detta framgår av socialtjänstlagens 6 kap. 11 §. Med vänlig hälsning
Daniela PantoRådgivare