Störningar i bostadsrätt

Hej, Vi bor i en bostadsrättsförening i Stockholm där vi bor på nedersta våningen. Föreningen bildades för lite mer än ett år sedan. Våra grannar ovanför har små barn som springer omkring och studsar med bollar. Dessutom håller de på och sågar, hamrar och borrar på dagarna. Detta har de gjort från och till från vi flyttade in i maj förra året så det kan inte bara vara att de håller på att renoverar. Det borde ta slut någon gång. För det stör våra studier. Det verkar som de har någon verksamhet där eftersom det pågått under lång tid. Vi har försökt prata med dem men har bara blivit utskällda för att vi anklagade dem. När vi tog upp det med styrelsen så säger de att de inte gör någonting för de vill inte agera "springpojke" och att vi kanske bedriver "porrverksamhet" i hemmet. De kunde enbart kalla samman till ett möte mellan oss för att diskutera det men vi känner att det är styrelsens jobb att tala dem tillrätta.

Lawline svarar

Hej, som regel får det dock sägas att man som boende i en bostadsrätt får stå ut med vissa oljud. I ett rättsfall från HD ansågs att pianospel flera timmar om dagen av pianolärarinna fick tålas. Andra sidan av myntet är dock att vad som helst inte skall tålas. I bostadsrättslagens 7 kap. 9 § anges att om störningarna är av en sådan grad att de kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra grannars bostadsmiljö så att de inte skäligen bör tålas måste styrelsen agera. Som sista utväg kan en innehavare av en bostadsrätt bli avhyst om störningarna inte upphör efter att styrelsen vidtagit åtgärder. Med vänlig hälsning Daniela Cocozza Panto
Daniela PantoRådgivare