Prisadrag för fel i bostadsrätt

Hej, jag köpte för ca 1 månad sedan en bostadsrätt. Det har nu visat sig att avgiften inte stämde överens med den angivna i prospektet/ avtalet. Att ett prisavdrag, enl. köplagen, är aktuellt är vi överens med mäklaren om. Men hur stort prisavdrag är rimligt? Vi köpte lägenheten för 3 650 000kr och ökningen på avgiften är 7%. Det är ju inte bara så att det är en ökad månadskostnad för oss utan värdet på bostadsrätten sjunker ju också...

Lawline svarar

Hej, Beräkningen av prisavdraget för fel i vara där köplagen är tillämplig står att finna i köplagen 38 §. Nämnd paragraf menar att till grund för prisavdraget skall läggas varans värde vid avlämnandet. Alltså skall även en potentiell värdeminsking som grundar sig på den höjda avgiften räknas med. Köplagen hittar du https://lagen.nu/1990:931
Ivar NäslundRådgivare