Klassas rökning som en störning enligt bostadsrättslagen?

Hej! Grannen under mej i Brf A röker så att hela trapphuset stinker och även hemma hos mej kan jag känna röklukt trots stängda fönster och dörrar. Även han är medlem. Låt oss anta att en rättelseanmaning inte hjälper hur går man då vidare och hur svårt är det att bli av med en granne som fördärvar min vardag.

Lawline svarar

Hej! Då det rör sig om en bostadsrätt tillämpas bestämmelserna i bostadsrättslagen. Det är främst 7 kap 9 § bostadsrättslagen (BRL) som blir aktuell då den gäller störningar i boendet. Det stadgas att när bostadsrättshavaren använder lägenheten skall denne se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras boendemiljö och inte skäligen bör tålas. Bostadsrättsföreningen är då skyldig att säga till bostadsrättshavaren och se till att störningarna genast upphör. Röklukt kan omfattas av vad som klassas som störning bland annat om det anses som en hälsorisk. Det finns en hovrättsdom där det konstateras att dålig lukt som sprids från en lägenhet till gemensamma utrymmen kan omfattas av den ovanämnda paragrafen. Du nämner att du även känner lukt med stängda fönster och dörrar vilket talar ännu mer för att det är en störning i lagens mening. Det görs dock en bedömning i det enskilda fallet. Med rättelseanmaning antar jag att du har sagt till bostadsrättsföreningen som sedan inte har agerat. Denna har då, genom att inte ingripa, agerat försumligt och brutit mot en lagreglerad handlingsplikt. I sådana fall kan du vända dig till hyresnämnden för rådgivning och eventuell medling om det skulle bli en tvist mellan dig och föreningen. Att bli av med grannen är svårt, det krävs att denne har förverkat sin rätt att bo kvar alternativt att störningarna ses som en uppsägningsgrund. Detta förfarande börjar med en tillsägelse varefter grannen har möjlighet att rätta sig. jag råder dig alltså att vända dig till hyresnämnden för ytterligare information och hjälp! Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare